براسانی دیوانجاه
این وبلاگ هیچ گونه گرایش سیاسی نداشته و یک مکان آزاد می باشد (شعر ، داستان ، عکس ، مطلب و مقاله (بلوچی و فارسی)) . 
نويسندگان

صفحات زرین تاریخ اسلام، همواره مزین به نام شیرمردانی بوده که در مکتب آسمانی و انسان ساز اسلام تربیت یافته اند و این منبع فیاض خداوندی از آنان مردانی ساخته که برای رسیدن به محبوب حقیقی تا آخرین قطره خون ایستادگی نمودند. غیرت و حمیتی که اسلام در وجود آنان دمیده آنان را حامل چنان ایمان و قدرتی نمود که به هیچ وجه ظلم و تجاوز را از جانب دشمنان قبول نکردند و بسان کوهی استوار در مقابل تجاوزشان ایستادگی کرده و همچون سیلی خروشان بر قدرتهای پوشالی آنان هجوم می بردند و به منظور اعلاء کلمة الله و برافراشتن پرچم توحید و عزت در اقصی نقاط عالم جانفشانی‏ها کرده و خواب راحت را از دشمنان اسلام گرفته، زندگی را به کامشان تلخ و بنیان آنان را به تزلزل درآوردند و برای نسلهای بعد از خود الگو و مایۀ فخر و مباهات قرار گرفتند.

 یکی از این دلیرمردان تاریخ که ابوبکر گونه با نعرۀ (أینقص الدین و أنا حی) و عمر گونه با شعار (نحن قوم أعزنا الله بالاسلام) و حسین وار با ندای (هیهات من الذلة) به میدان مبارزه و جهاد در مقابل طاغوت زمان خویش قدم گذاشت و تا سرحدّ شهادت پیش رفت، سید عمر بن مختار بن عمر المنفی است که در سال 1858 م (1275هـ.ق) در "بطنان" یکی از بخش‏های ایالت برقه در لیبی در دامان مادری با خدا و پدری متدین و خانواده ای دین دوست چشم به جهان گشود.


 ایشان ابتدا در یکی از مدارس خانقاه (زاویه) در  «زنزور» و سپس در خانقاه «جغبوب» مشغول تحصیل شده و مراحل تربیت و رشد روحانی خویش را در این مکاتب و مدارس که جامع شریعت و طریقت به معنای کامل بودند، گذارنید.

     مدارس خانقاه وابسته به نهضت نوپای "سنوسیه" بود. سنوسیه فرقه ای از مجاهدان صوفی در آفریقای شمالی و منسوب به سید محمد بن علی سنوسی بود. سید محمد بن علی داعیۀ اجتهاد داشت و در اصول و کلام و تصوف چندین کتاب تالیف کرد. سنوسی در تحقیق اندیشۀ وحدت اسلامی اهتمام بسیار کرد و مریدان و اخلافش در تعقیب مقاصد او تلاشهای فراوانی نمودند.

     عمر مختار که در مکتب اسلام پرورش یافته بود به عنوان برجسته ترین عالم سنوسی به مقام رهبری خانقاه «القصور» واقع در جبل الاخضر منصوب شد و تا سال 1911م مانند دیگر علمای خانقاهها به انجام وظایف متعارف مشغول بود تا اینکه حضور استعمارگران ایتالیائی در خاک لیبی، این غیورمرد را بر آن داشت تا سلاح بر کف گرفته و با پشتوانۀ ایمان و توکل بر الله برای دفاع از کیان اسلام و شرافت مسلمانان، قدم به معرکۀ جهاد بگذارد و به این ترتیب ایشان، زهد و تقوا را با جهاد و پیکار درهم آمیخت و مکاتب و خانقاه را علاوه بر ذکر و عبادت به مراکز تعلیمات جهادی مسلمانان علیه سلطۀ بیگانگان مبدل ساخت.

     عمر مختار- رحمه الله- به وسیلۀ افرادی که تحت نظارت و توجهات خودش تربیت یافته بودند، توانست انقلابی عظیم، سدی فولادین و حرکتی عزت آفرین را در مقابل دشمنان اسلام ایجاد نماید، زیرا یکی از امتیازاتی که این سردار زاهد از آن بهره مند بود، نفوذ عمیق روحانیش در میان قبائل بود.

   نهضت عمر مختار در شرایطی اظهار وجود نمود که ملت‏های عرب به ویژه مردم لیبی و مصر زیر تازیانه بیگانگان و در آستانه اضمحلال امپراتوری عثمانی، چشم به سرنوشتی تلخ دوخته بودند. اما این نهضت نقطۀ عطفی برای تجدید تفکر دینی مسلمانان شد، به طوری که نویسندگان عرب جنبش سنوسیه و به تبع آن نهضت عمر مختار را از جمله عوامل بسیار مؤثر در بیداری اعراب می دانند و دلیل اینکه عمر مختار در شمار مصلحان تفکر دینی مطرح نشده است مشغولیت همه جانبه وی در جهاد و اقدام عملی در برابر هجوم استعمار بوده که مجال پرداختن به مباحث علمی و کلامی را از او گرفته بود.

 خلاصه اینکه عمر مختار در قیامی که به منظور بیرون راندن ایتالیای استعمارگر از خاک لیبی به وقوع پیوست، بیست سال پایانی عمرش را در میادین جهاد و مبارزه گذرانید و در این دوران چنان رشادتها و دلاوری‏ها و تاکتیک‏‎های جنگی را از خود نشان داد که هر یک در نوع خود بی نظیر بودند. مجاهدان تحت فرماندهی ایشان ـ که خودش در پیشاپیش لشکر قرار داشت ـ با حمله های ناگهانی و برق آسا، در مدت چند دقیقه ضربه های سهمگینی بر دشمن وارد کرده و با همان سرعت صحنه را ترک می کردند، به طوری که دشمن متجاوز زمانی به خود می آمد که دیگر از آن قاصدان تیغ و شمشیر اثری نبود. طبق گفته یکی از فرماندهان ایتالیائی به نام "گرازیانی" فقط در مدت بیست ماه، 263 جنگ در بین دو طرف رخ داد که در هر بار از جانب گروه عمر مختار ضربه های مهلکی بر پیکره طرف مقابل وارد می شد.

  آخرین معرکۀ بین نیروهای دشمن و عمر مختار که نهایتاً منجر به دستگیری عمر مختار و اعدام و شهادت ایشان شد در تاریخ 11 سپتامبر 1931 م بود. در این جنگ حدود 50 مجاهد همراه عمرمختار بودند که اکثر آنها به شهادت رسیدند و در آخر لشکر دشمن با هدف قرار دادن اسب عمرمختار و وارد شدن جراحاتی بر بدنش وی را دستگیر کردند و این در حالی بود که هیچ یک از نظامیان ایتالیائی نمی دانستند پیرمردی که اسیرشان شده فرمانده مجاهدان ـ عمر مختار ـ است.

     عمر مختار چهار روز در بنغازی زندانی بود و ساعت پنج بعد از ظهر 15 سپتامبر 1931 م، ایتالیائی‏ها حکم اعدام وی را صادر کردند. صحنه بازجوئی عمرمختار در دادگاه ایتالیائی بسیار تحسین انگیز بود. او همچون قهرمانان حماسی با شجاعت تمام سخن گفت و مسئولیت تمام عملیات را بر عهده گرفت و بالاخره صبح روز چهارشنبه 1931 م (1311 هـ.ش) عمرمختار، این مجاهد نستوه در حالی که سروش آسمانی (لا إله إلا الله محمد رسول الله)‌ را به طور مکرّر بر زبان می راند به پای چوبه دار رفت. او به روی مرگ لبخند زد و عاشقانه و مردانه جام شهادت را نوشید. حقا که عمر مختار در دنیا مردانه و آزاد زیست و نام خود را در لیست آزادمردان تاریخ ثبت نمود و برای نسلهای بعد از خود پیام مردانگی و آزادی را به میراث گذاشت.

   آری! اینها بودند مجاهدانی که با مولایشان معامله کردند و در مقابل، عزت را برای مسلمانان و جنت و رضای الهی را برای خویش خریدند.

به راستی سقوط همراه با خواری و ذلت حاکمان خودکامه ای همچون معمر قذافی، در لیبی و به ثمر نشستن انقلاب مردم لیبی در مقابل ظلم و خودکامگی، در واقع اثرات و میوه های مجاهدتها و قربانی‏های دلیرمردانی همچون عمر مختار است که دشت‏ها و بیابانهای سرزمین لیبی هنوز هیبت قدمها و طراوت و خوشبویی خون این مجاهدان فی سبیل الله را احساس می کند و آن را به نسل‏های بعدی منتقل می نماید.

   اگر امروز در فلسطین و بیت المقدس مجاهدان دلاور قیام نموده اند و اگر در افغانستان و کشمیر غیورمردانی به پا خواسته اند که زندگی با عزت در کوهها و دره ها را بر زندگی مذلت بار کاخ نشینان بیگانه پرست ترجیح می دهند و با آغوش باز از شهادت استقبال می کنند و... همه و همه نتیجه جهاد مجاهدان و تاثیر خون شهیدان تاریخ اسلام است که انسانیت از آنها درس شهامت و شهادت را می آموزد.

 و راستی! چه زیباست مقوله مشهور (یک دَم شیری به از صد سال میش) و چه پر معناست حدیث نبی رحمت؛ «و علیک بالجهاد فإنه رهبانیة الاسلام» ( مسند احمد 3/ 82) و چه لذت بخش و امیدوارکننده است فرمایش پروردگار یکتایمان؛ (من المؤمنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر و ما بدّلوا تبدیلا)

 

منابع:

1ـ عمر مختار / محمد شلبی

2ـ الاعلام / زرکلی 5/65

3ـ تاریخ العالم الاسلامی الحدیث و المعاصر 2/ 79



[ جمعه ٢۱ مهر ۱۳٩۱ ] [ ٢:٥٤ ‎ب.ظ ] [ عادل قنبرزهی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

امکانات وب
قرآن آنلاین

,,

اسما خداوند متعال