براسانی دیوانجاه
این وبلاگ هیچ گونه گرایش سیاسی نداشته و یک مکان آزاد می باشد (شعر ، داستان ، عکس ، مطلب و مقاله (بلوچی و فارسی)) . 
نويسندگان

 مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان،  در خطبه های نماز جمعه این هفته، با تلاوت آیه {و أن لیس للانسان إلا ما سعی و أن سعیه سوف یری}، با تاکید بر اینکه قرآن عظیم الشان بزرگترین کتاب پروردگار و ضامن سعادت و کامیابی بشر در دنیا و آخرت است، گفت: قرآن عظیم الشان ما را به سعی و تلاش و کوشش فرا خوانده است و مراد قرآن تنها سعی و تلاش اخروی نیست، بلکه بشر را به سعادت آخرت و دنیا راهنمایی کرده است.  ایشان افزود: قرآن ما را به دو مجاهده و کوشش فرا خوانده است؛ یکی سعی و تلاش در دنیا برای معیشت و کسب روزی حلال و آبادانی دنیا؛ و دیگری سعی و تلاش در جهت آبادانی آخرت. در جایی قرآن تنها به سعی و تلاش آخرت اشاره کرده و می فرماید: {ومن أراد الآخرة وسعى لها سعیها وهو مؤمن فأولئک کان سعیهم مشکورا}؛ کسی که خواهان آخرت است و برای آن زحمت می کشد، سعی و تلاش او مورد تشکر و قدردانی خداوند قرار می گیرد. و در جایی دیگر هم ما را دعوت به سعی و تلاش برای دنیا داده است.
مدیر دارالعلوم زاهدان ادامه داد: ما نباید برای زندگی دنیا و مسائل آن، دست روی دست بگذاریم و در خانه بنشینیم و هیچ حرکتی از خودمان نشان ندهیم به امید اینکه خداوند به ما روزی می دهد. خداوند نفرموده است که شما بنشینید من به شما روزی می دهم، بلکه خداوند سعی و تلاش برای دنیا و هم سعی و تلاش برای آخرت را قرار داده است و هر کس در یکی از این دو کوتاهی کند، با مشکل مواجه می گردد. کسانی که در دنیا برای کسب روزی حلال سعی و تلاش نکنند، با مشکل و ذلت و خواری مواجه خواهند شد و محتاج دیگران می گردند. و اگر کسی سعی و تلاش در جهت آخرت را انجام ندهد، روز قیامت رسوا و ذلیل خواهد شد و گرفتار عذاب خدا در جهنم خواهد شد.
ایشان ادامه داد: اگر کسی سعی و تلاش در دنیا را رها کند، دنیا برای او تبدیل به جهنم می شود و به جهنمِ خواری، ذلت، احتیاج و تنگدستی گرفتار می شود.


ایشان با تاکید بر اینکه اسلام مخالف با تکدی گری است، گفت: دستور اسلام این است که بابد انسان کوشش و تلاش کند و از راه درست و صحیح روزی حلال کسب کند و خداوند این تلاش را موثر می گرداند.
وی با اشاره به تلاش و کوشش پیامبر و صحابه گفت: اسلام در شرایطی به جزیرةالعرب و حجاز مقدس آمد که مردم با تنگدستی و مشکلات روبرو بودند. تمدن اسلام، صحابه را به کوشش و تلاش ترغیب و تشویق کرد تا جایی که بعضی از صحابه برای یهودیها کار می کردند و اجرت می گرفتند و به جای اینکه دست نیازمندی و گدایی جلوی آنها دراز کنند، با کار و تلاش فراوان، نان و نفقه خود و خانواده شان را تامین می کردند. بعضی از صحابه از چاهها آب می کشیدند و بعضی از آنها مزرعه را آبیاری می کردند؛ بعضیها در مقابل هر دلو آب که از چاه بیرون می کشیدند یک خرما اجرت می گرفتند. روزی یکی از صحابه تا اندازه ای از چاه آب کشید که یک مشت خرما اجرت گرفت و گفت برای امروز من همین‏قدر کافی است و روزی من حاصل شده است و نیاز به بیشتر نیست.
ایشان در ادامه به بیان واقعه ای از صدر اسلام پرداخت و گفت: روزی یکی از صحابه خدمت رسول الله صلی الله علیه وسلم آمد و از فقر و فاقه شکایت داشت؛ آنحضرت صلی الله علیه وسلم به او گفت: شما در خانه چه دارید؟ صحابی گفت: در خانه من یک تکه پارچه و یک لیوان است، پیامبر صلی الله علیه وسلم به وی دستور داد که آنها را بیاورد. وقتی آن وسائل را آورد، پیامبر صلی الله علیه وسلم آنها را برای فروش عرضه کرد، تا اینکه آنها را به دو درهم فروخت و به آن صحابی گفت برو و با این پول ریسمان و تبری خریداری کن و با تبر هیزم جمع کن و بفروش و بعد ازمدتی گزارش کار را به من بده؛ بعد از مدتی آن صحابی خدمت آنحضرت صلی الله علیه وسلم آمد و از خوب شدن وضعیت زندگی خود گفت. آنحضرت صلی الله علیه وسلم فرمود: اگر یکی از شما هیزم جمع کند و بفروشد بهتر از این است که سوال کند.
مولانا عبدالحمید با اشاره بر فرموده آنحضرت صلی الله علیه وسلم که سوال روز قیامت زخمی بر چهره است، گفت: انسانی که سوال و تکدی گری می کند از دو حال خالی نیست؛ -آبرویش که رفته است- یا به او چیزی می دهند یا نمی دهند؛ اگر به او چیزی ندهند بیشتر آبرویش می رود. کسی که نماز سحر بخواند و قرآن تلاوت کند، اما سوال و تکدی کند، روز قیامت به بارگاه الهی در حالی حاضر می شود که بر چهرۀ او گوشت و پوستی نمانده است و بدترین صورت و قیافه را به خود می گیرد. آنحضرت صلی الله علیه وسلم از سوال و تکدی گری بر حذر داشته و فرموده که هر کس نیاز خود را از سوال و تکدی گری بر آورده کند، خداوند او را همیشه نیازمند می گرداند و حاجات او بغیر از سوال بر آورده نمی شود. سوال و تکدی گری زشت و قبیح است. انسانی که کمترین توانی در وجود خود داشته باشد، می تواند با فروش کوچکترین چیزی نان شب خود را به دست بیاورد و همین نزد خداوند از ارزش بالایی برخوردار است.
ایشان درباره تاثیر روزی حلال گفت: بهترین روزی، روزی حلال است و بهترین روزی آنست که با دست‏رنج و تلاش خود انسان بدست بیاید؛ آن وقت است که خداوند با عمل کم وی را می بخشد. عمل کسی اگر کم باشد و تنها فرائض و واجبات و سنن موکده را ادا کند ولی روزی حلال باشد، این روزی حلال بزرگترین عمل است و سبب نجات انسان می شود. پاک ترین انسان کسی است که روزیش حلال باشد و حرف راست بگوید و نفاق و دوروئی در او نباشد.
امام جمعه اهل سنت زاهدان خاطرنشان کرد: صداقت، حلال خواری و عمل صالح سبب بهشتی شدن انسان می شود. بهشت با عمل صالح بدست می آید و مجاهده، تلاش و کوشش برای آخرت را می طلبد. خداوند ما را دعوت به سربلندی آخرت داده است و نباید بیشتر اوقاتمان را با غفلت و مشغول شدن به کارهای بیهوده بگذرانیم، بلکه مجاهد راه خدا باشیم؛ در این راه کوشش و تلاش بکنیم و در دنیا هم به اندازه ای که محتاج دیگران نباشیم تلاش کنیم.
وی در ادامه سخنانش گفت: تلاش ما این باشد که خودمان روزی حلال بخوریم و به دیگران روزی حلال بدهیم؛ به فرزندانمان روزی حلال بدهیم؛ به همسایه و فقیران و مستمند ان کمک کنیم؛ اما از روزی حلال کمک بکنیم نه از روزی حرام.
ایشان افزود: نکته قابل توجهی که خداوند در مورد نماز جمعه بیان فرموده است این است که خداوند ابتداء ما را به طرف سعی و تلاش آخرت فرا خوانده است {یا أیها الذین آمنوا اذا نودی للصلاة من یوم الجمعة فاسعوا الی ذکرالله}؛ وقتی برای برپایی نماز جمعه فرا خوانده می شوید به طرف آن بشتابید و سعی و تلاش نمایید. بعد از فرا خواندن به سعی و تلاش آخرت، خداوند فرموده است: {فاذا قضیت الصلاة فانتشروا فی الارض وابتغوا من فضل الله ....}؛ وقتی از سعی و تلاش در جهت آخرت فارغ شدید، جهت کسب روزی حلال در زمین منتشر شوید.
وی گفت: سیاست اقتصادی آنحضرت صلی الله علیه وسلم این بود که هیچ کس به کسی محتاج نشود. نه محتاج دولت باشیم نه محتاج ملت. نه فرزند محتاج پدر باشد و نه پدر محتاج فرزند باشد. هر کس با تلاش و کوشش خودش روزی حاصل کند. همین روزی ارزش دارد و در آن هدایت و توفیق عمل صالح نهفته است و این همان چیزی است که خداوند به انبیا دستور داده است {یا أیها الرسل کلوا من الطیبات و اعملوا صالحا}.
ایشان در پایان بخش اول خطبه های نماز جمعه، با اشاره به زحمت ها و تلاش پیامبر در مکه و مدینه و ساده زیستی ایشان گفت: آنحضرت صلی الله علیه وسلم در دنیا زحمت کشیدند؛ وقتی خانه کعبه را ساختند، آنحضرت صلی الله علیه وسلم سنگ به شانه حمل می کرد و وقتی به مدینه تشریف آورد در ساخت مسجد و در کنار صحابه و دوشادوش آنها کار می کرد و خشت حمل می کرد و خودش را از کار و تلاش مستثنی ننمود.
آنحضرت صلی الله علیه وسلم مثل یک کارگر و یک انسان عادی زندگی می کرد. در خانه، زندگی عادی داشت و بر سر خاک می نشست، همان خاکی که صحابه می نشستند. قالیجه ای نبود که هر جا برای او پهن کنند. سادگی و بی تکلفی در لباس و خوراک آنحضرت نمایان بود. هنگام حفر خندق خود آنحضرت صلی الله علیه وسلم وارد خندق شد و کار را شروع کرد و سخترین جاهای خندق را آنحضرت صلی الله علیه وسلم حفر کرد و دو برابر دیگران کار را بر عهده می گرفت. آنحضرت صلی الله علیه وسلم صاحب محنت و کار و تلاش و زحمت بود.
امام جمعه اهل سنت زاهدان افزود: زحمت و تلاش عیب نیست. دریافتن روزی حلال عیب نیست. برای تلاش و خرید و فروش رفتن به بازار عیب نیست؛ آنچه عیب است احتیاج وسوال است واینکه انسان توانایی کار دارد و کار نمی کند.

حق ظالمانه و استبدادی وتو باید برداشته شود
مولانا عبدالحمید در بخش دوم سخنان خود، با اشاره به برگزاری اجلاس کشورهای غیر متعهد در تهران گفت: اگر چه کشورهای شرکت کننده در این اجلاس بر خلاف نام آن، کشورهای متعهدی هستند و همه می‌ دانند که برخی از این کشورها به چه چیزهایی متعهد هستند، اما برگزاری این اجلاس در تهران خبری خوشحال کننده‌ و امتیاز بزرگی برای ملت و دولت ایران اسلامی است. در شرایطی که بیشتر قدرت‌های جهانی و مستکبران با اعمال تحریم‌ های ناعادلانه تلاش می ‌کنند ایران را منزوی کنند، حضور سران کشورهای غیر متعهد در تهران، موفقیت بزرگی برای کشورمان در شکستن انزوای جهانی ایران است.
مولانا عبدالحمید واگذاری ریاست این اجلاس را به مدت سه سال به ایران از دیگر موفقیت‌ های آن برشمرد و افزود: سخنرانی رهبر معظم انقلاب و تحلیلی که درباره وضعیت کشورهای ضعیف و قدرت‌های جهانی ارایه کردند و همچنین سخنرانی محمد مرسی رئیس جمهوری اسلام‌گرای مصر در این اجلاس بسیار مهم و موثر بودند. در هر دوی این سخنرانی‌ ها حمایت از ملت‌های مظلوم (حمایت از مردم فلسطین در سخنان رهبر انقلاب وحمایت از ملت سوریه در سخنان مرسی) کاملاً مشهود بود. انتقاد رهبر معظم انقلاب و برخی از کشورهای شرکت کننده در این اجلاس از سازمان ملل و حق وتوی برخی از کشورها، از دیگر نکات برجسته این اجلاس بود. زیرا سازمان ملل برای حل معضلات و مشکلات دنیا کارآمد نبوده و موفقیت‌ های این سازمان و شورای امنیت سازمان ملل برای حمایت از ملت‌های مظلوم بسیار اندک بوده است.
وی اظهار داشت: بعضی از ملت‌ها بیش از 50 سال است که تحت ستم هستند و قتل عام می‌ شوند و سازمان ملل نتوانسته از آنان حمایت کند و جلوی کشتار وحشیانه ملت ‌‌ها و نقض حقوق انسانی آن‌ها را بگیرد. حق وتو که در اختیار چند ابرقدرت دنیا است نوعی استبداد و حربه ‌ای ابزاری در اختیار این چند کشور برای تأمین منافع آن‌هاست. آنان با سوء استفاده از این ابزار، ملت ‌های مظلوم جهان را قربانی منافع خود می‌ کنند. آمریکا، روسیه، چین و دیگر کشورها برای تأمین منافع خود از کشتن کودکان و زنان و مردم بی‌گناه باکی ندارند. حق وتو از مهم‌ترین علل ناکارآمدی سازمان ملل و شورای امنیت در مهار بحران‌ها و قتل و جنایت است.
امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: امروز شرایط جهان با گذشته تفاوت کرده است و ملت‌ها بیدار شده ‌اند و می ‌طلبد که حق ظالمانه وتو که بر خلاف اصول دموکراسی و حربه ‌ای استبدادی است برداشته شود.
مولانا عبدالحمید گفت: توصیه دلسوزانه من از روی احساس مسئولیت به عنوان یک شهروند به مسئولین آن است که از فرصت پیش آمده با سعه ‌صدر و وسعت دید، نهایت استفاده را برای حل مشکلات داخلی و خارجی کشور ببرند. کشوری که میزبان حدود 120 کشور است باید از افقی وسیع ‌تر به مسایل داخلی و خارجی خود بنگرد و برای حل مشکلات داخلی و معضلات جهانی چاره ‌جویی کند.

[ جمعه ۱٠ شهریور ۱۳٩۱ ] [ ۱٠:۱۸ ‎ب.ظ ] [ عادل قنبرزهی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

امکانات وب
قرآن آنلاین

,,

اسما خداوند متعال