براسانی دیوانجاه
این وبلاگ هیچ گونه گرایش سیاسی نداشته و یک مکان آزاد می باشد (شعر ، داستان ، عکس ، مطلب و مقاله (بلوچی و فارسی)) . 
نويسندگان
*بهری چه مکران شعر
جی مَی وتی ملک کهن میـرین بلوچانی وطن
رشکِ یـمن داغِ ختـن دوستَی بسی نزّیکِ من
هنچو که ساه اندر بدن پر مَی دلا مثل چمن
تَی ڈوک و ڈَل دُرّ عدن گزّ و کُنر، سرو و سمن
زیرُک چو شاخ نسترن بیا تو بکن گو ما سخن
آ گوستگین گپان بجن دل چو زرا شد موج زن
تَی پاریگین ورنا کج انت دریا دل و لشکر شکن
کوهی پلنگ و کرگدن شاهین و تاجدارین هدن
از گردش دهر دو رنگ شت از جهانا نام و ننگ
دنیا مُج و تاریک و تنگ زرتگ بدان رسم فرنگ
سر برهنگا ترّنت ملنگ بی ریش و سر تاپین لونگ
پروشتگ بدان شیرانی ننگ کپتنت چه شاگان نرپلنگ
دمال کنت روباه لنگ مرتنت مه دریایا نهنگ
کراکیت پگل بر قصد جنگ رتکنت چه بانزا بال و چنگ
جوش جننت کانگشک و کنگ دنیا فریبا پوشتگ
مهر و وفا مردان شتگ لجّ و حیایا بال کتگ
*مولوی عبدالله روانبد
[ یکشنبه ٢۸ فروردین ۱۳٩٠ ] [ ٧:٢۳ ‎ق.ظ ] [ عادل قنبرزهی ]

 

کشور عزیزمان ایران کشوری در جنوب غربی آسیا در منطقهٔ خاورمیانه با ۱٬۶۴۸٬۱۹۵ کیلومترمربع وسعت است . بر پایهٔ آخرین آمار سرشماری سازمان ثبت احوال کشور در سال 1390 جمعیت ایران با احتساب مهاجرت ها بیش از 75 میلیون نفر است پیشینهٔ آن را در اسطوره‌های کهن ‏ایرانی به آغاز تاریخ می‌رسانند ولی آغاز تاریخ سیاسی آن از آغاز شاهنشاهی مادها است.‏ ایران در شرق با افغانستان و پاکستان؛ در شمال شرقی با ترکمنستان، در بخش میانی شمال با دریای خزر، در شمال غربی با ‏جمهوری آذربایجان و ارمنستان؛ در غرب با ترکیه و عراق؛ و در جنوب با آبهای خلیج فارس و دریای عمان همسایه‌ است.‏‎
بیش از نیمی از ایران ‏کویری و نیمه کویری است. حدود یک سوم ایران نیز کوهستانی است و بخش کوچکی از ایران، شامل جلگهٔ جنوب دریای خزر و جلگهٔ ‏خوزستان نیز از جلگه‌های حاصلخیز تشکیل شده ‌است.‏ در سال ۱۳۱۶ ه. خ. ایران را به ده استان و در سال ۱۳۸۳ به سی استان تقسیم کرده‌اند.‏ استان‌های ایران عبارت از:‏ آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، ایلام، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، خراسان ‏رضوی، خراسان جنوبی، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، قم، کردستان، کرمان، کرمانشاه، کهکیلویه و ‏بویراحمد، گلستان، گیلان، لرستان، مازندران، مرکزی، هرمزگان، همدان و یزد می باشند.
ایران امروزه از قومیت‌های زیادی از جمله: مازندرانی، گیلک، لر، آذری، کرد، بلوچ، ترکمن، عرب و تالشی تشکیل شده ‌است. در ایران ‏در حدود ۲۰ زبان و ۱۱۰ گویش زبانی رواج دارد و بزرگ‌ترین گروه های زبانی ایران را به ترتیب فارسی، ترکی آذربایجانی، کردی، گیلکی ‏و مازندرانی، بلوچی، تالشی و لری، عربی، ترکمنی، ارمنی، آشوری و غیره تشکیل می‌دهند. زبان رسمی ایرانیان فارسی است.
اما از تمام گفتنی های ایران که در این مختصر نمی گنجد بگذریم، زیبایی های کشور عزیزمان ایران بر هیچ کسی پوشیده نیست. ایران از لحاظ آب و هوایی یکی از منحصر به فردترین کشورهاست. اختلاف دمای هوا در زمستان میان گرمترین و سردترین نقطه گاهی به بیش از ۵۰ درجه سانتی گراد می‌رسد. با وجود این شرایط در هر گوشه ای از ایران مناطق زیبایی وجود دارد که هر کدام در نوع خود دیدنی و قابل توصیف است. در این ایمیل تصاویر گوشه ای از زیبایی ها و جاذبه های ایران را برای شما 
در نظر گرفته ایم که امیدواریم از تماشای آن لذت ببرید.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

نمایی دیدنی در شب از محدوده برج میلاد تهران


ادامه مطلب
[ پنجشنبه ٢٥ فروردین ۱۳٩٠ ] [ ٧:۱۸ ‎ق.ظ ] [ عادل قنبرزهی ]

 سردار مهراب خان برای اخذ مالیات از دامداران بلوچ، روستای دزٌک را رها می کند و به سوی حوالی بنت و دهان روانه می شود. او در آنجا دامداران ویا حَلق را اسیر می کند و به غارت و چپاول آنها می پردازد. حلق آن گروه از دام دارانند به منظور تامین علوفه ی دام های خود موقتا در کوهستان سکونت می گزینند. زنی از حلق که اموالش به غارت رفته است موفق به فرار شده به بنت نزد میر قنبر پناه می آورد از وی تقاضای کمک می کند . میر قنبر که سرداران معروف بنت است تقاضای این زن را قبول می کند و تصمیم می گیرد به هر قیمت شده اسرا را آزاد کند.


ادامه مطلب
[ یکشنبه ٢۱ فروردین ۱۳٩٠ ] [ ٧:۳۳ ‎ق.ظ ] [ عادل قنبرزهی ]
بیا او مرید، بیا او مرید، بیا او مرید دیوانگیں
بیا بیا کہ دیوانے کنوں، مولانگ و مستانگیں
سوتکگ ترا عشقءِ زراب، مارا غماں کرتگ کباب
تو ھانلءِ درداں زرئے، ما پہ وطن جانانگیں
چاکر تئی دوستءَ پلت، چما دگہ ڈنگاں وطن
تو سر پہ شیدائی شتئے، ما پیھناں زنداگیں
تو ھانلءَ اِشت و شتئے، ماڑیءَ میریں چاکرءِ
ما ھانلءِ ملکءَ ندوں، جوریں بدان دلمانگیں
اِشتے وطن پہ مکہءَ، لوچیں ملنگاں گوں شتے
مئے مکہ و ماس اِنت وطن، نیلوں وطن شاھانگیں
پردیس تو? ماں مکہءَ، شیئراں زھیرنالیں جتئے
ما کپتہ زندانءِ تھا، شیئراں جنوں رندانگیں
ھجرءِ چہ درد و دوریاں، بند بند وتی داغ داتگے
مئے بند و بنداں سوھتگنت، جوریں بدان مستانگیں
تو زرتہ کچکول و عصا، کوڑیں جھاں داتگ یلہ
در کپتگوں سربازیءَ، ماپہ پڑا مردانگیں
فرق ھچ نہ اِنت میگ و تئی، دردءَ و زردءِ آچشءَ
تو ھانلءِ عشقءَ گنوک، ما پہ وطن دیوانگیں
ماں شیئرو عشقءِ دپتراں، دانکہ جھان ھست اِنت توئے
ما ھم جھانءَ یات بوں، مں مجلساں پروانگیں
پُلیّں مرید، پُلیّں مرید، بیا گوں فقیری باطنءَ
گوشدار شیئراں شکّلیں، گوشتگ نصیر دیر زانگیں
[ شنبه ٢٠ فروردین ۱۳٩٠ ] [ ٧:۳٧ ‎ق.ظ ] [ عادل قنبرزهی ]

میر قنبر

 

بیایت منی بیل ءُ یلان

زردِ مقیمین همبلان

و شاهی تبین دریا دلان

من سر ایمنی ءَ نشتگن

وتی پیرک بنندی جاهگان

هِچ گونگ معلوم نیان

شخصان که احوال دات من ءَ

بله جن ءُ نغیبین پریشتگان

که فوج چه سراوان چندتگ

از دزّک دورین دهان

برز بستگش مچ سورگان


ادامه مطلب
[ شنبه ٢٠ فروردین ۱۳٩٠ ] [ ٧:٢٥ ‎ق.ظ ] [ عادل قنبرزهی ]

زورمند تر انت یا بازگین موجود انت که چه انسان مزن تر انت. بله هچ یک چه آیان چیزی په نام زبان یا هما چیزی که بشرءَ هستن و تونیت وتی منظور په وتی هم زاتان بگوشت نیستش. همی زبان انسان ءَ چه دگه موجودات بهتر کنت. همی زبان انت که گوں آیی انسان فکر کنت. یکی بلکین بگشیت لهتی مردمءَ‌ زبانی په گوشگ نیست اچه ایان فکر نیست؟ جواب ای سوال آساننت. انسان ءَ زبان چار قسمت هستن که هر یکی که خاصین کاری په انسان انجام دینت. این مچ چار قسمت زبانءَ توان گوشگ بیت: گوشگ,هشکنگ، وانگ و نویسگ. الان زبان جزییات من وارد نه بیان بلکه لوٹاں یکی چه اساسی ترین جوست که انسان بارهءَ هستن لهتی گپ بجنان. این گپ شی انت که زبان بن در چی انت؟ زبان چطورکا شر بیتت؟ هنچوش که زانگ بیت زبان یک سیستمی که بشر وت شر کتت. هر جمعی چه انسانان په شی که وتی منظور په دگران برساننت چه زبان استفاده کنت. ای سیستم ءَ بشر چطور شر کتگت؟ اصل زبان چی انت؟

خدایی بن در
ته بازیگن دینان زبان باره چیزی نوشت بیتگ. هر دینی چه وتی جاگاهءَ انسانی زبانی باره گپ جتگت. سرجمین گپ شی انت که خدا زبانءَ‌ شرکتگ. مسیحی کتابءَ‌نوسیگ بیتگ که ‘آدم هر چیزیءَ نامی گپت که آیی نامتگ.’ هندویی آیین هستن که سراسواتی زن برهما زبان شر کت. مسلمان کتاب نوشت بیتگ که خدا انسانی زبان تعلیم دات. ای خدایی بن در بازیگین گپی سری بیتت. یکی چه ای گپان شی انت که اگر خدا انسانی زبان پیش داشتگ آ چه زبانی انت؟ لهتی چه دینی کتاب گوشیت که زبانءِ اصل  عبری انت. اولگین زبان عبری انت و دگه زبانان چه ایی شر بیتگنت. مسیحی کتاب کسه ای گوشیت که خدا وهدی دیست که انسان بابل برج شر کننت که په آیی برسند یک روچ آتک آیانی زبانءَ هور ته هور کت. صباح وهدی مهلوک در آتکنت که وتی کارءَ رند گرنت هچ کس یک و دگرءِ گپءَ‌سر پد نه بیتنت. رندا هر یکی په ملک و دمگی شت. ای گپ که انسان یک چیزی هست که آیایی هلیت زبانءَ یاد گریت رندا ته چامسکی نظر ءَ آرگ بیت. ای زبان زانت گوشیت که کلین انسانءَ ذهن یک وسیله ای هست که توننت زبان یاد گرنت. بله همودان گوشگ بیت که ای وسیله بایدن پیش چه بلوغ وهد رسگ کارمرز بیت تا کسی زبانءَ یاد گریت.

طبیعی بن در
یک دگه نظری زبان بن درءَ گوشیت که انسان زبان چه طبیعی توار انت. ای نظر گوشیت که اولگین انسان وهدی که چه طبیعت تواری هشکت آی توارءَ زورتی و دگه کلمه هنچوش شر بیتنت. ای کلمه لهتی ته هر زبانی هستن. بلوچی زبان هم چوشین کلمه هستن :’ٹهک’،’توت’. ای نظر چوش گوشیت که انسان وهدی ای توارانی هوشکت رندءَ آ چیزی همی نام ایر کت. این نظر زبان باز ساده کنت. اگر توجه کنگ بیت زبان بازین کلمه هستن که آیان ذهنی چیز انت و آیانءَ هچ دابین تواری نیست بله ته هر زبانی آیانءَ نامی هست. مثلا پگر و هیال.
یک نظر ته همی طبیعی بن در گوشیت که انسان زبان اصلش چه طبیعی توار اینت که انسان وهدی که دردی یا وشی رسیت آیانءَ‌ درشان کنت. مثلا کلمات په داب ‘اوه’ یا ‘اَه’. اگر ای کلی کلمه که ای طور گوشگ بنت کمی فکر کنگ بیت مردم په ای نتیجه رسیت که ای مچی گپ وهدی که زبان سرءَ‌ آینت انسان وتی نفس وتی پپ توکا کشیت. بله گیشترین انسانءِ زبان وهدی کلمه ای گوشنت گوات چه پپ در کیت. اچه ای نظر هم باز درست نهت پی چه که اگر چوشین گپی درست بیتن بایدن گیشترین انسانی زبان وهدی که چیزی گوشنت بایدن گوات پپ توکا بروت دان در بیت.
دگه طبیعی نظر زبان باره گوشیت معروف انت په نظر ‘هو-هه-هو’. شی گوشیت که اولگین انسان وهدی که سنگینن چیزی گون یک و دگه چستءَ کت لهتی گپی چت که یک و دگر دل بڈی بدینت تا ای چیزءَ چست کننت.
ای طبیعی نظر زبانءَ باز ساده کتگ ات. ای نظر باز ساده این سطح چه زبان نظر گریت. هنچوش که بالاد گوشگ بیت زبان بازین پیچیده این چیزی هستن که اصلا گون ای هارت و هور آن یک نه بیت.

فیزیکی جسمءِ تغییر بن در
ای نظر زبانءَ چه دگه دابی چاریت. ای نظر گوشیت که ما په جاه شی که توارءِ په بن در زبان در نظر بگرین په آیی جاه ما تونین انسانءِ ویژگی جسمی بچار این که آیءَ چه دگه موجودات دورا کنت. یکی چه همی چیزان انسانی فیزیکی خصلت انت که آییءَ هلیت گپ بجنت. لهتی چه ای خصلتان ته اولگین ان هم ظاهر بیتت. رندا ای خصلت ان انسان پیشرفت کتت و بهتر بیتگ.
یکی چه ای تغییرات انسان گون اولگین ان شی انت که آیانی زبان و دنتان و لنٹ و گٹ شکل په دابی انت که توننت زبانءَ‌کارمرز کننت. اگر یک میمونی چارگ بیت آیی دنتان دیم په در آنت بلکه انسانی دنتان راستنت. یا انسانی زبان ای جسمیءِ عضو یکی چه پیچیده ترین ماهیچه هانت. انسان گون ای اعضا که دو دابین کارمرزش هستن تونیت گپ هم بجنت.

ژنی بن در

انسان ءَ یک چیزی په نام ژن هست. ای ژن کار شی انت که انسانی خصلت که ته پت و مات هستن په چک برسانیت. انسانی لهتی خصلت چه وتی مات گریت و لهتی دگر چه پت. یکی چه چیزانی که ته ژن هستن توان یاد گرگ زبان انت. ای تئوری گوشیت که انسان بن در ته آییءِ ژن انت. همی نظر سرءَ بازگین دانشمند و زانکار کار کنگنت. آیانی مقصد شی انت که ژن زبانءَ‌در گزینت. همی پیما هنچوش که پیسر تر گوشگ بیت چامسکی وتی (LAD) تئوریءَ گوشیت که انسان ءَ یک وسیله ای په یادگرگ زبان هست. ای گپ دان حدی گون ای شی که انسانءَ زبانی ژن هست یک دابنت.

[ پنجشنبه ۱۸ فروردین ۱۳٩٠ ] [ ٧:٤٠ ‎ق.ظ ] [ عادل قنبرزهی ]

عکسهای از هنــد !!!


ادامه مطلب
[ دوشنبه ۱٥ فروردین ۱۳٩٠ ] [ ٩:٠۳ ‎ب.ظ ] [ عادل قنبرزهی ]

خلاصه ای از خواص برخی از گیاهان دارویی((برگرفته شده از کتاب فرهنگ
جامع گیاهان دارویی و میوه ها ،

گروه (الف)-------------------------

1- آرتیشو(کنگر فرنگی):Cynara Scolymus

(خنک-گرم و تر)

ضد کبد چرب و سیروز کبدی – مفید برای افراد دیابتی – ادرار آور – ضد
سوزش ادرار – صفرا آور -  ضد عفونت داخلی.

2- آفتیمون شامی:Cuscuta Epithymum

(گرم و خشک)

ضد سودا و بلغم بسیار قوی- ضد بیماریهای روحی- تقویت کبد.


ادامه مطلب
[ چهارشنبه ۳ فروردین ۱۳٩٠ ] [ ٩:۳٧ ‎ب.ظ ] [ عادل قنبرزهی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

امکانات وب
قرآن آنلاین

,,

اسما خداوند متعال